Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové automaty ČD, jízdenka bez čekání se slevou

Přibližně od ledna 2008 není nutné stát dlouhé fronty na nádraží, ale lze si okamžitě a se slevou koupit jízdenku na vlak v automatu. Jak na to?

Úvodní obrazovka nákupního automatu

Pozor - ke článku se váže galerie fotek z nákupu jízdenky.

Kdo někdy jede vlakem například z pražského Hlavního nádraží v odpoledních hodinách, určitě potkal mnohametrové fronty, které se skoro nepohybují. Pokladen je málo, lidí hodně. Ale jízdenku si není nutné kupovat u přepážky, ale prakticky každý může provést nákup bez čekání (včetně studentů jedoucích do školy). Kromě ušetřeného času získáváte ještě slevu 6% z ceny jízdenky.

Po půl roce používání In-Karty s elektronickou peněženkou bych se rád podělil o zkušenosti s technologickou novinkou Českých drah.

Ve frontě

Nové modré prodejní automaty (UNIPAJ - Univerzální prodejní automat jízdenek) umožňují nákup téměř jakékoliv jízdenky. Jsou vestavěné do zdi a na první pohled poměrně bytelné a zatím nezkrášlené debilními sprejery.

Jedinou podmínkou používání je vlastnictví In-Karty a na ní vložené peníze do Elektronické peněženky. Toto však již v současné době neplatí u dvou automatů v Praze a v Brně, kde lze platit přímo mincemi. Nadále budeme uvažovat, že In-Kartu vlastníme. Pokud ne, následuje krátký odstavec na téma "jak získat In-Kartu".

Jak získat In-Kartu

In-Karta ve stylu "Nechci slevu zadarmo" od Českých drah je čipová karta s fotografií držitele. Zažádat a zaplatit za její vystavení lze (mimo klasický způsob v ČD Centru) přes internet na www.inkarta.cz. Platba je možná platební kartou, případně internetovými platebními systémy. Doba vystavení karty je do 30 dní. Do vydání čipové karty můžete použít zakoupenou slevu díky dočasnému dokladu, ale nelze nakupovat jízdenku v automatu.

Aby bylo možné platit z In-Karty, je třeba nejdříve nahrát peníze do Elektronické peněženky. Tento krok nelze provést on-line, je nutné navštívit prakticky kteroukoliv pokladnu (vybavenou čtečkou karet, pozná se dle loga) a tam uložit minimálně 100 kč.

U automatu

S nabitou Elektronickou peněženkou přicházíme k automatu na jízdenky, zatímco míjíme frontu čítající 30 lidí. Uvítací obrazovka vyzývá k přiložení karty. Po přiložení je třeba zvolit, zda chceme kupovat Jízdenku, provést Rezervaci pro SC, případně koupit jízdenku z E-Shopu ČD (E-lišku).

Celý proces nákupu jízdenky se sestává zhruba ze 4 dotyků obrazovky.

  1. Zvolení druhu nákupu (Jízdenka)
  2. Zvolení cílové stanice (výchozí lze změnit, cílová nabízí 6 předvolených v tomto automatu a nebo ji lze vybrat pomocí prvních písmen cílové stanice na dotykové klávesnici)
  3. Výběr slevy (ne vždy je nutný, automaticky se vybere nahraná aplikace - sleva - na kartě, pokud chceme typ slevy změnit - typicky student se žákovským průkazem - klikneme na záložku KDO a vybereme typ slevy)
  4. Potvrzení nákupu stiskem Zaplatit. Odebereme vytištěnou jízdenku a jdeme na nástupiště (Cestou se pousmějeme nad frontou dlouhou jak týden).

 

Po 20 vteřinách

Proces je poměrně intuitivní. Jediný obtížnější krok je výběr slevy, pokud ji potřebujeme změnit. Musíme se obrazovky dotknout vícekrát a vědět, kterou slevu chceme. Celý proces nákupu (složitější žákovské) jízdenky trvá vždy asi 15-20 vteřin. Kdo nepotřebuje měnit typ slevy, u automatu spíše jen na chvíli zpomalí chůzi.

Úvaha cestou k nástupišti

6 nabízených stanic se dle mého názoru trochu nešťastně volí podle posledních použitých názvů v konkrétním automatu. Tento postup je nasnadě, odjíždí-li vlak z Prahy do Ostravy více lidí si bude kupovat jízdenky do stanic na této trase. Lepším způsobem by bylo nabízet nejčastěji volené destinace za nějaký interval. Nejlepší varianta - technicky nejnáročnější - by bylo nabízení cílových stanic podle konkrétního zákazníka. Systém by nabízel cílové stanice podle počtu nákupů. Případně by šlo napevno na www.inkarta.cz zvolit, které stanice bych chtěl mít v seznamu natrvalo.

Dotyková klávesnice je dostatečně velká, že udělat překlep je při klidném použití docela umění. Pokud není stanice v nabízených stanicích, stačí většinou napsat 2-3 písmena názvu a již lze vybírat cíl. Systém nabízí také různé varianty cesty (typicky Praha - Hradec Králové, Praha - Pardubice - Hradec Králové) včetně kilometráže.

Rezervace pro SC Pendolino

Pendolinu už nějakou dobu "fungují všechny cdromy" a tak lze zakoupit jízdenku na konkrétní spoj i v automatu. Na přiložené galerii je zobrazený výběr konkrétního spoje a preference místa. Snažší to být asi nemůže.

E-liška

U Českých drah jsou cestující zvyklí na ledacos. Především v tom negativním slova smyslu. Ale kde jinde než u ČD můžete jet za 160 korun z libovolného krajského města do jiného krajského města. Tedy typicky z Prahy do Ostravy za poloviční cenu než autobusem Student Agency. Jedinou vadou na kráse je fakt, že na každý den je pro každou relaci omezený počet jízdenek a proto je třeba cestu exponovaných trasách plánovat alespoň 4 dny dopředu. E-liška je platná na kterýkoliv vlak, pro SC Pendolino je nutné dokoupit rezervaci (100 kč).

Z nepochopitelného důvodu jsou volné E-lišky rozděleny mezi Nákup přes E-shop ČD a nákup z Automatu. Dochází tedy k situacím, kdy na E-shopu jsou E-lišky na nějaký den vyprodané, ale v Automatu ještě jsou.

Hlavní výhody nákupu v automatu

  • Prakticky okamžitý nákup jízdenky.
  • Není třeba hlídat hotovost v peněžence, stačí si jednou za čas uložit větší částku.
  • 6% sleva se zdá jako malá, ale při pravidelném (typicky týdenní) dojíždění do školy na větší vzdálenost už to stojí za to.

Co ta legrace stojí

  • Vystavení In-Karty je na tři roky a to s dvěma cenami
  • Dospělí (>26) 990 Kč
  • Mládež (<26) 330 Kč

990 korun se zdá jako poměrně velká částka. Kupovat si In-Kartu jen kvůli automatu se v tomto případě nevyplatí, ovšem aplikace In-Zákazník znamená slevu 25% z Obyčejného jízdného.

330 korun pro studenty je už hladina, u které se vyplatí zapřemýšlet, že už jen kvůli možnosti nestát frontu a mít slevu, se vyplatí investovat ty peníze. Kromě 6% slevy je zde také 25% sleva z Obyčejného jízdného, což je například v době prázdnin v současné době jediný způsob pro studenty, jak jezdit levněji, když byla zrušena sleva Léto-26.

Z osobní zkušenosti mohu říct, že za 4 měsíce používání In-Karty jsem na 6% bonusech získal zpět již asi 100 korun. Ušetřené hodiny na pražském hlavním nádraží se vyčísluje dost nepřesně.

Další poznatky o fungování

  • Z peněz nahraných na Elektronické peněžence (In-Kartě) nelze zaplatit v E-shopu (eshop.cd.cz). Údajně z bezpečnostních důvodů.
  • 6% slevu (bezhotovostní platba, samostatné odbavení) dostáváte zpětně každý měsíc formou dobití kreditu na EP.
  • Nelze koupit Skupinovou jízdenku, ale LZE koupit na jeden nákup více jízdenek (jede více lidí s žákovským průkazem, více lidí s In-Kartou apod.)
  • Automatů je asi 150, jsou v každém větším nádraží, z Elektronické peněženky lze platit na drtivé většině pokladen (sleva 3%).
  • U automatů zatím nejsou fronty :), ale poměrně hodně lidí je používá

Pozor - ke článku se váže galerie fotek z nákupu jízdenky.

Další informace na oficiálním webu projektu www.inkarta.cz .

Poznámka na okraj:
Autor nepracuje u ČD, nikdo z rodiny nepracuje u ČD a nemá protekci. Článek je psán čistě z důvodu spokojenosti s touto konkrétní službou ČD za účelem rozšíření používání, aby si vedení ČD uvědomilo, že zákazníci preferují přístup k moderním technologiím.

Autor: Jiří Voseček | čtvrtek 16.7.2009 9:00 | karma článku: 14,99 | přečteno: 3824x
  • Další články autora

Jiří Voseček

Od zmrzlého demonstranta nevolícího TOP 09

Na rohu ulice vrah o morálce káže ... několik postřehů z dnešní pražské skoro defenestrace.

30.11.2010 v 18:04 | Karma: 23,55 | Přečteno: 1642x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

MS 2010 v politice

Před třemi týdny jsme si zvolili nové vůdce. Povolební vývoj spoustu lidí nadzvedává ze židle. Právem, chtělo by se říct. Ale není tomu tak.

17.6.2010 v 16:30 | Karma: 7,03 | Přečteno: 863x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Tiskovka ČSSD k výsledkům Studentských voleb

Jiří Paroubek tvrdil cosi o 30% podpoře ČSSD u studentů středních škol ... Žádám vysvětlení naprosto překvapivého výsledku voleb!

14.5.2010 v 12:40 | Karma: 38,76 | Přečteno: 2668x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Rozkaz zněl jasně! VV ve sněmovně za žádnou cenu!

Parafráze kultovního výroku z legendárního filmu Pelíšky zde platí na 100%. Pojďme si rozebrat "nezávislé" novináře a "analyzovat" stranu Věci veřejné.

2.5.2010 v 12:00 | Karma: 27,48 | Přečteno: 1974x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Věci veřejné? Hůř být už nemůže.

Věci veřejné jsou opravdu skupina podnikatelů jdoucí za svými záměry, Radek John je tunelář spolčený s Romanem Janouškem. VV jsou béčkem ODS. Opravdu!

21.4.2010 v 8:30 | Karma: 20,20 | Přečteno: 2487x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Vážení (televizní) diváci

Páté vydání Otázek Václava Moravce speciál je za námi. Alespoň stručně jsem viděl všechny díly téhle šou. Nechci detailně hodnotit jednotlivé lídry kandidátek. Jen stručně. Hlavní vzkaz divákům najdete níže.

18.3.2010 v 8:00 | Karma: 18,56 | Přečteno: 1119x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Nesnášíme revizory v MHD!!!

... aneb "koukejte já kradu a ještě se tím chlubím". Skupina na Facebooku s 55 tisíci uživateli se hlásí o svá práva černého pasažéra.

26.1.2010 v 8:30 | Karma: 46,12 | Přečteno: 21047x | Diskuse| Společnost

Jiří Voseček

Rumunsko - Banát

15 dní v Rumunsku, vlastně spíš 12. Cestovní deník psaný ve formě krátkých poznámek, které třeba mají pomoci dalším bláznům jako jsme byli my a vydali se na cestu dlouhou bezmála 1000 kilometrů do rumunského kraje jménem Banát.

28.9.2009 v 9:00 | Karma: 11,36 | Přečteno: 2795x | Diskuse| Cestování

Jiří Voseček

V pátek Macka z SNK-ED, proč zrovna jeho a ne někoho jiného?

Proč jsem si vybral zrovna pana Macka? A není to jen ztracený hlas?

4.6.2009 v 17:19 | Karma: 10,01 | Přečteno: 866x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Vejce z obou stran

Vejce. Paroubek. Hodit. Netrefit. Hodit. Trefit. Spokojenost. Jídlo. Nepřítel. Vyhodit. Neúcta. Stádo.

28.5.2009 v 8:30 | Karma: 15,03 | Přečteno: 1317x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Perfektní PR Národní strany

ČT nebude vysílat rasistický volební klip Národní strany, podá trestní oznámení ...a NS může zatleskat.

21.5.2009 v 8:15 | Karma: 29,46 | Přečteno: 2645x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Počet debilů neustále roste ...

... napsal Michael Viewegh ve svém Románu pro muže ... a má pravdu. Mladý fotbalista a řidiči jsou mezi nimi.

16.5.2009 v 9:30 | Karma: 18,04 | Přečteno: 1752x | Diskuse| Společnost

Jiří Voseček

Oživlé dřevo bez vodičů

Fischer navrhl tři vlastní ministry ... a Topolánek s Paroubkem vyskakují z kůže ... no a co, hrají zajímavou komedii pro celé publikum.

5.5.2009 v 8:00 | Karma: 10,79 | Přečteno: 1092x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

DíkyVládě.cz ... demonstrace #2

Která sněhová vločka způsobí přelomení větvičky?

2.4.2009 v 21:37 | Karma: 11,39 | Přečteno: 948x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Padá Vláda ... přejte si něco!

Nejdůležitější na včerejší komedii o hlasování o vyslovovení nedůvěry vládě nebylo to, jak to dopadne (viz můj předchozí článek), ale ÚPLNĚ jiná věc.

25.3.2009 v 8:40 | Karma: 13,05 | Přečteno: 1276x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Ten stát je vytunelovanej i lidsky ...

... prohlásil Kmotr Mrázek nějakou dobu předtím než ho někdo zastřelil. A měl pravdu. V předvečer vyslovení nedůvěry vládě, kterýžto akt má poprvé reálnou šanci uspět, se možná stojí za to zamyslet, zda se něco zlepší.

23.3.2009 v 17:32 | Karma: 24,39 | Přečteno: 1417x | Diskuse| Politika

Jiří Voseček

Fanoušci Baníku spasiteli krize

Měli bychom poděkovat fanouškům Baníku Ostrava, kteří 9.března cestovali na zápas do Prahy vlakem. Oni totiž zachraňují ekonomiku v době dnešní velké krize. Ptáte se proč?

16.3.2009 v 20:01 | Karma: 13,93 | Přečteno: 1321x | Diskuse| Ekonomika
  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2836x
Ten, kterému ještě nikdo nerozbil ústa za to, co píše. Ale to třeba přijde.

Seznam rubrik