Nové automaty ČD, jízdenka bez čekání se slevou

16. 07. 2009 9:00:00
Přibližně od ledna 2008 není nutné stát dlouhé fronty na nádraží, ale lze si okamžitě a se slevou koupit jízdenku na vlak v automatu. Jak na to?
Úvodní obrazovka nákupního automatuÚvodní obrazovka nákupního automatu

Pozor - ke článku se váže galerie fotek z nákupu jízdenky.

Kdo někdy jede vlakem například z pražského Hlavního nádraží v odpoledních hodinách, určitě potkal mnohametrové fronty, které se skoro nepohybují. Pokladen je málo, lidí hodně. Ale jízdenku si není nutné kupovat u přepážky, ale prakticky každý může provést nákup bez čekání (včetně studentů jedoucích do školy). Kromě ušetřeného času získáváte ještě slevu 6% z ceny jízdenky.

Po půl roce používání In-Karty s elektronickou peněženkou bych se rád podělil o zkušenosti s technologickou novinkou Českých drah.

Ve frontě

Nové modré prodejní automaty (UNIPAJ - Univerzální prodejní automat jízdenek) umožňují nákup téměř jakékoliv jízdenky. Jsou vestavěné do zdi a na první pohled poměrně bytelné a zatím nezkrášlené debilními sprejery.

Jedinou podmínkou používání je vlastnictví In-Karty a na ní vložené peníze do Elektronické peněženky. Toto však již v současné době neplatí u dvou automatů v Praze a v Brně, kde lze platit přímo mincemi. Nadále budeme uvažovat, že In-Kartu vlastníme. Pokud ne, následuje krátký odstavec na téma "jak získat In-Kartu".

Jak získat In-Kartu

In-Karta ve stylu "Nechci slevu zadarmo" od Českých drah je čipová karta s fotografií držitele. Zažádat a zaplatit za její vystavení lze (mimo klasický způsob v ČD Centru) přes internet na www.inkarta.cz. Platba je možná platební kartou, případně internetovými platebními systémy. Doba vystavení karty je do 30 dní. Do vydání čipové karty můžete použít zakoupenou slevu díky dočasnému dokladu, ale nelze nakupovat jízdenku v automatu.

Aby bylo možné platit z In-Karty, je třeba nejdříve nahrát peníze do Elektronické peněženky. Tento krok nelze provést on-line, je nutné navštívit prakticky kteroukoliv pokladnu (vybavenou čtečkou karet, pozná se dle loga) a tam uložit minimálně 100 kč.

U automatu

S nabitou Elektronickou peněženkou přicházíme k automatu na jízdenky, zatímco míjíme frontu čítající 30 lidí. Uvítací obrazovka vyzývá k přiložení karty. Po přiložení je třeba zvolit, zda chceme kupovat Jízdenku, provést Rezervaci pro SC, případně koupit jízdenku z E-Shopu ČD (E-lišku).

Celý proces nákupu jízdenky se sestává zhruba ze 4 dotyků obrazovky.

  1. Zvolení druhu nákupu (Jízdenka)
  2. Zvolení cílové stanice (výchozí lze změnit, cílová nabízí 6 předvolených v tomto automatu a nebo ji lze vybrat pomocí prvních písmen cílové stanice na dotykové klávesnici)
  3. Výběr slevy (ne vždy je nutný, automaticky se vybere nahraná aplikace - sleva - na kartě, pokud chceme typ slevy změnit - typicky student se žákovským průkazem - klikneme na záložku KDO a vybereme typ slevy)
  4. Potvrzení nákupu stiskem Zaplatit. Odebereme vytištěnou jízdenku a jdeme na nástupiště (Cestou se pousmějeme nad frontou dlouhou jak týden).

 

Po 20 vteřinách

Proces je poměrně intuitivní. Jediný obtížnější krok je výběr slevy, pokud ji potřebujeme změnit. Musíme se obrazovky dotknout vícekrát a vědět, kterou slevu chceme. Celý proces nákupu (složitější žákovské) jízdenky trvá vždy asi 15-20 vteřin. Kdo nepotřebuje měnit typ slevy, u automatu spíše jen na chvíli zpomalí chůzi.

Úvaha cestou k nástupišti

6 nabízených stanic se dle mého názoru trochu nešťastně volí podle posledních použitých názvů v konkrétním automatu. Tento postup je nasnadě, odjíždí-li vlak z Prahy do Ostravy více lidí si bude kupovat jízdenky do stanic na této trase. Lepším způsobem by bylo nabízet nejčastěji volené destinace za nějaký interval. Nejlepší varianta - technicky nejnáročnější - by bylo nabízení cílových stanic podle konkrétního zákazníka. Systém by nabízel cílové stanice podle počtu nákupů. Případně by šlo napevno na www.inkarta.cz zvolit, které stanice bych chtěl mít v seznamu natrvalo.

Dotyková klávesnice je dostatečně velká, že udělat překlep je při klidném použití docela umění. Pokud není stanice v nabízených stanicích, stačí většinou napsat 2-3 písmena názvu a již lze vybírat cíl. Systém nabízí také různé varianty cesty (typicky Praha - Hradec Králové, Praha - Pardubice - Hradec Králové) včetně kilometráže.

Rezervace pro SC Pendolino

Pendolinu už nějakou dobu "fungují všechny cdromy" a tak lze zakoupit jízdenku na konkrétní spoj i v automatu. Na přiložené galerii je zobrazený výběr konkrétního spoje a preference místa. Snažší to být asi nemůže.

E-liška

U Českých drah jsou cestující zvyklí na ledacos. Především v tom negativním slova smyslu. Ale kde jinde než u ČD můžete jet za 160 korun z libovolného krajského města do jiného krajského města. Tedy typicky z Prahy do Ostravy za poloviční cenu než autobusem Student Agency. Jedinou vadou na kráse je fakt, že na každý den je pro každou relaci omezený počet jízdenek a proto je třeba cestu exponovaných trasách plánovat alespoň 4 dny dopředu. E-liška je platná na kterýkoliv vlak, pro SC Pendolino je nutné dokoupit rezervaci (100 kč).

Z nepochopitelného důvodu jsou volné E-lišky rozděleny mezi Nákup přes E-shop ČD a nákup z Automatu. Dochází tedy k situacím, kdy na E-shopu jsou E-lišky na nějaký den vyprodané, ale v Automatu ještě jsou.

Hlavní výhody nákupu v automatu

  • Prakticky okamžitý nákup jízdenky.
  • Není třeba hlídat hotovost v peněžence, stačí si jednou za čas uložit větší částku.
  • 6% sleva se zdá jako malá, ale při pravidelném (typicky týdenní) dojíždění do školy na větší vzdálenost už to stojí za to.

Co ta legrace stojí

  • Vystavení In-Karty je na tři roky a to s dvěma cenami
  • Dospělí (>26) 990 Kč
  • Mládež (<26) 330 Kč

990 korun se zdá jako poměrně velká částka. Kupovat si In-Kartu jen kvůli automatu se v tomto případě nevyplatí, ovšem aplikace In-Zákazník znamená slevu 25% z Obyčejného jízdného.

330 korun pro studenty je už hladina, u které se vyplatí zapřemýšlet, že už jen kvůli možnosti nestát frontu a mít slevu, se vyplatí investovat ty peníze. Kromě 6% slevy je zde také 25% sleva z Obyčejného jízdného, což je například v době prázdnin v současné době jediný způsob pro studenty, jak jezdit levněji, když byla zrušena sleva Léto-26.

Z osobní zkušenosti mohu říct, že za 4 měsíce používání In-Karty jsem na 6% bonusech získal zpět již asi 100 korun. Ušetřené hodiny na pražském hlavním nádraží se vyčísluje dost nepřesně.

Další poznatky o fungování

  • Z peněz nahraných na Elektronické peněžence (In-Kartě) nelze zaplatit v E-shopu (eshop.cd.cz). Údajně z bezpečnostních důvodů.
  • 6% slevu (bezhotovostní platba, samostatné odbavení) dostáváte zpětně každý měsíc formou dobití kreditu na EP.
  • Nelze koupit Skupinovou jízdenku, ale LZE koupit na jeden nákup více jízdenek (jede více lidí s žákovským průkazem, více lidí s In-Kartou apod.)
  • Automatů je asi 150, jsou v každém větším nádraží, z Elektronické peněženky lze platit na drtivé většině pokladen (sleva 3%).
  • U automatů zatím nejsou fronty :), ale poměrně hodně lidí je používá

Pozor - ke článku se váže galerie fotek z nákupu jízdenky.

Další informace na oficiálním webu projektu www.inkarta.cz .

Poznámka na okraj:
Autor nepracuje u ČD, nikdo z rodiny nepracuje u ČD a nemá protekci. Článek je psán čistě z důvodu spokojenosti s touto konkrétní službou ČD za účelem rozšíření používání, aby si vedení ČD uvědomilo, že zákazníci preferují přístup k moderním technologiím.

Autor: Jiří Voseček | čtvrtek 16.7.2009 9:00 | karma článku: 13.87 | přečteno: 3701x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Tomáš Flaška

Pompeje - z horka mrazí

Kdo by neznal Pompeje, aspoň z vyprávění nebo literatury. Ale teprve při procházce si uvědomíte ten rozsah a hrůzu tehdejší katastrofy.

21.7.2019 v 12:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Téma dne: Pozastavení letů do Káhiry

Zrušení spoje těsně před nástupem do letadla je bezpochyby noční můrou každého z nás. Když už se těšíme, že po všech těch vstupních a bezpečnostních procedurach a čekání na odlet konečně spočineme na sedadle, přijde „jobovka“.

21.7.2019 v 8:00 | Karma článku: 11.90 | Přečteno: 450 | Diskuse

Libor Čermák

Pěší výlet trampským Údolím stínů

Víte, čemu říkají trampové Údolí stínů? To je údolí, kterým jezdí z Měchenic vlak na Dobříš. Je tam i jeskyně a několik trampských osad. A tou jsem se vydal na další pěší výlet, který jsem si navíc prodloužil do Davle a Pikovic.

21.7.2019 v 5:56 | Karma článku: 16.89 | Přečteno: 329 |

Jaroslav Babel

Léto roku devatenáctého (5.)

Potřetí v tradičním termínu a prakticky po stejné trase, ovšem s novými cíli. A jestliže jsem dříve čtenáře lákal na bloudění i nečekané příhody, na vše jmenované došlo i tentokrát. Taková byla první cesta léta roku devatenáctého.

20.7.2019 v 20:32 | Karma článku: 9.35 | Přečteno: 130 | Diskuse

Pavla Drahoňovská

Sloupská vyhlídková trasa

Tip na letní výlet. Výchozím místem je malé městečko na severu Čech - Sloup v Čechách. Vyhlídková cesta vede lesem.

19.7.2019 v 21:56 | Karma článku: 11.30 | Přečteno: 318 | Diskuse
Počet článků 18 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2825
Ten, kterému ještě nikdo nerozbil ústa za to, co píše. Ale to třeba přijde.

Najdete na iDNES.cz